Zimorodek inspiracją dla japońskich inżynierów szybkich pociągów

Zrzut ekranu z 2016-02-12 12:48:24

 

Japonia jest światowym liderem jeżeli chodzi o szybkie pociągi. Nazywane w Japonii Shinkansen podróżują bezpiecznie ponad 300km na godzinę – ale są też pewne problemy. Japoński system torów ma wiele tuneli. Kiedy szybki pociąg wjeżdża do tunelu, na jego przedzie zbiera się „bąbel” powietrza. Kiedy kolej wyjeżdża z tunelu, skompresowane powietrze nagle się rozpręża i powstaje głośny huk. Hałas trzęsie oknami, budzi ludzi i zakłoca życie zwierząt.

Jeden z inżynierów w zespole starającym się rozwiązać ten problem był obserwatorem ptaków. Zwrócił on szczególną uwagę na ptaka zwanego zimorodkiem (alcedo atthis). Ptak ten wygląda śmiesznie z krótkim ogonkiem, wielką głową i długim dziobem. Ale gdy przyjrzymy mu się bliżej, dowiemy się, że jego budowa nadaje się wspaniale do jego ulubionej aktywności – łowienia. Ptak nurkuje do wody z minimalnym pluskiem, chociaż w momencie uderzenia o wodę tworzy się różnica ciśnień podobna do tej, z którą problem mają japońskie pociągi.

Ta specjalna zdolność zimorodka do nurkowania doprowadziła do przeprojektowania wielu japońskich pociągów. Niektóre z nich mają teraz kształt smukłego, zwężającego się dzioba. Nawet ich reflektory przednie przypominają nozdrza zimorodka. Te pociągi nie powodują już takiego hałasu wyjeżdżając z tuneli i w ostatecznym rozrachunku zużywają o 10-15% energii mniej, ponieważ są bardziej aerodynamiczne.

http://earthsky.org/earth/sunni-robertson-on-how-a-kingfisher-inspired-a-bullet-train

Ewa Pawlikowska

https://www.facebook.com/groups/teoriaID/permalink/836022879828686/

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s